Minggu Ke-Tiga Projek Kami Berlangsung | Keselamatan dan Gotong - Rotong !


          Pada minggu ini, kami telah berkolaborasi dengan pelajar daripada fakulti engineering juga dari Universiti Malaya untuk melakukan Jalinan Masyarakat. Kami telah diarahkan untuk membawa topi untuk digunakan semasa pembelajaran dalam progrem Kidzlife. Seperti biasa kami telah melakukan tugasan seperti yang diarahkan sebelum bermulanya program. Semasa programKidzlife dijalankan kami telah mendedahkan kepada kanak-kanak mengenai kepentingan penjagaan kepala dan kesan jika kepala tidak berfungsi. Kami mengajar bagaimana untuk melindungi kepala terutamanya aspek penjagaan otak. 
Seorang staff GG sedang memberikan tips keselamatan.

Semasa proses pembelajaran ini dijalankan kanak-kanak sangat fokus dan memberi maklum balas yang baik apabila ditanya. Untuk menghilangkan kebosanan semasa belajar kami telah bermain permainan iaitu blow the cup dan teka gambar. Permainan blow the cup bertujuan untuk mengajar mereka bersabar dan tidak putus asa dalam hidup kami analogikan apabila cawan tidak bergerak ke garisan penghujung dalam satu tiupan tidak semestinya kita kalah, kita masih berpeluang untuk mencuba, teka gambar ialah pemainan untuk melihat bagaimana mereka faham tentang perbelajaran yang dilakukan. Sebagai seorang yang dibesarkan dalam keluarga yang boleh dikatakan sempurna saya telah tersentuh melihat bagaimana mereka terlalu berdikari pada umur yang agak kecil, semasa seusia mereka, saya hanya tahu meminta kepada keluarga untuk penuhi apa saja keinginan saya berbeza dengan mereka selepas pulang program mereka berdikari untuk membeli makanan dan setengah daripada mereka terpaksa menjaga adik mereka, selepas ditanya kemana ibu bapa mereka saya diberitahu bahawa mereka keluar bekerja dan untuk menghilangkan kepuasan dirumah mereka akan keluar bermain, keadaan sekitar yang berbahaya dan tidak selamat tidak sesuai untuk pembesaran mereka.

Walaupun dibesarkan dalam keluarga sempurna namun masih merungut saya begitu terentuh melihat keadaan mereka tanpa perhatian ibubapa. Kami telah mengadakan gotong royong, program ini pada asalnya tidak terdapat dalam proposal namun setelah melakukan lawatan rmah ke rumah pada minggu kedua kami telah mengambil inisiatif untuk memastikan mereka membesar dalam suasana yang selesa. Kami telah melakukan gotong royong di kawasan taman permainan dan di kawasan perpustakaan. Pada mulanya saya agak terkejut apabila mendengar terdapat barangan jatuh dengan bunyi yang kuat apabila didekati barangan tersebut merupakan sampah sarap dan terdapat seorang kanak-kanak memberitahu kawasan ini memang sering melakukan perbuatan tidak bertamadun itu. Saya terfikir jika mereka melakukan pekara ini didepan kanak-kanak bagaimana mereka hendak membentuk peribadi kana-kanak yang mulia jika mereka sendiri menunjukkan contoh yang tidak elok. Kami akhiri program pada minggu ketiga dengan taklimat penutup.


oleh : Shahera. 

FIN

0 comments:

Post a Comment